پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ |۲۹ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Oct 3, 2024

موسوعه اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) با رویکرد بین المللی در 7 جلد به زبان عربی منتشر و به تمام کشورهای عربی راه یافت.

به گزارش سرویس علمی – فرهنگی مرکز خبر حوزه، در میان دو اردوگاه شرق و غرب که جهان را مسخر خویش کرده بودند با ظهور انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) غرب و شرق به چالش کشیده شد؛ از آنجا که عده‌ای تصویر صحیحی از دین نداشتند و غافل از بعد اجتماعی دین بودند و ورود دین به مسائل اجتماعی و سیاسی را با ماهیت دین، همخوان نمی‌دانستند؛ لذا خواسته و ناخواسته شروع به وارد کردن اتهاماتی نمودند و برچسب اتصال نهضت ایران به شرق و غرب را به امام((ره)) و نهضت او دادند.

 از آنجایی که «سیاست» مدیریت زندگی انسان است و «سیاست اجتماعی» فلسفه فقه اسلام است و با توجه به اهمیت مسئله «فقه سیاسی» اسلام، و لزوم آشنایی عرب زبان‌ها در سراسر جهان با تفکرات و اندیشه‌های دینی و اسلامی امام خمینی(ره) «موسوعة اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)» از سوی مرکز پژهش های تمدنی بیروت در هفت بخش به زبان عربی منتشر شدٰ موضوعات مورد بحث در این مجموعه شامل هفت جلد به شرح ذیل است:

*«قرائات فی السیرة و المسیرة».

 در یکی از این مجلات تحت عنوان قرائات فی‌السیرة و المیسرة به زندگی شخصی امام(ره) پرداخته است و عده‌ای از نویسندگان و مؤلفین به نوبه خود هر یک به گوشه‌ای از ابعاد شخصیت امام توجه کرده‌اند. نگاهی اجمالی بر حیات سیاسی امام؛ نگاه عالمانه و عمیق امام به آفات جامعه انسانی در قرن بیستم؛ رهبری افسانه‌ای انقلاب اسلامی ایران، رهبری کاریزماتیک در انقلاب اسلامی ایران، قیادت و جایگاه والای امام خمینی(ره) در شعارهای انقلاب اسلامی و... از عناوین درج شده در این جلد می‌باشد.

*«السیادة و الاستقلال».

دومین جلد از این مجموعه تحت عنوان «السیادة و الاستقلال» می‌باشد که در آن دو مفهوم سیادة (حاکمیت) و استقلال بحث شده است.

دو مفهوم «حاکمیت» و «استقلال» از مفاهیمی هستند که از دیر باز، محل نقد و نظر اندیشمندان می‌باشد و در مراد و معنای حاکمیت و استقلال، تفاسیر مختلفی شده است و محل بحث و بررسی متفکران می‌باشد، لذا بررسی این دو مفهوم در جای خود اهمیت بسزایی دارد که در این مجلد به بررسی این دو مفهوم با توجه به سیره و تفکر سیاسی امام خمینی(ره) پرداخته شده است.

بعضی از مقالاتی که در این جلد به آن‌ها پرداخته شده است عبارتند از استقلال سیاسی در دولت اسلامی؛ محورهای ضروری برای دوام استقلال سیاسی؛ دیپلماسی حکومت اسلامی، امام خمینی(ره) و نظام بین‌المللی، انقلاب اسلامی و نظام جهانی اسلامی جدید.

*«الوحدة و تحدیات التنوع».

سومین جلد به تنوعات فرهنگی در کلام و اندیشه امام خمینی(ره) اختصاص دارد.

هر جامعه‌ای مملو از فرهنگ‌ها و عقاید و تعصبات مختلف است؛ به طوری که در یک جامعه واحد، تنوعات فرهنگی و دینی مختلفی را شاهد هستیم، این که چگونه در جامعه واحدی که دارای تنوعات فرهنگی و مذهبی مختلف هستند وحدت حفظ بشود از مسائل مهم هر حکومتی است. در این مجلد به این مهم پرداخته شده و روش جمهوری اسلامی ایران بر اساس اندیشه سیاسی امام(ره) در حل این معضل، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در این مجلد عناوینی چون بررسی چالش‌هایی که می‌تواند متوجه حکومت اسلامی بشود با نگاه امام؛ عوامل موثر در ایجاد وحدت در نخبگان فرهنگی و نیز پایه‌های وحدت در دولت اسلامی درج شده است.

*«فقه الاجتماع السیاسی»

مسئله جدایی دین از حکومت و سیاست و اینکه آیا دین قابلیت اداره جامعه بشر امروز را دارد یا ندارد از مسائل مهمی است که در جای خود محل بحث دارد:

بررسی بحث ثابتات و متغیرات دین که از مشخصات فقه پویای اسلامی است در اندیشه و تفکر امام راحل از موضوعاتی هستند که در چهارمین جلد به آن پرداخته شده است در این مجلد مقالاتی همچون ابعاد سیاسی و اجتماعی اسلام از منظر امام؛ جدا ناپذیری دین و سیاست در نگاه امام؛ ثابتات و متغیرات احکام اسلام در فکر سیاسی امام خمینی و هم‌چنین هندسه سیاسی امام خمینی؛ درج شده است.

*«الحریات و الحقوق العامة»

آیا دین، آزادی بشر را محدود کرده است یا نه؟ و اینکه دین چه تعریفی از آزادی ارائه داده است، نشانگر این مطلب است که مسئله آزادی و دین از اموری هستند که به یکدیگر گره خورده‌اند لذاست که اشکالاتی درباره آزادی و حقوق عمومی شده است.

در این مجلد به این اشکالات و پاسخ آن‌ها بر اساس اندیشه امام راحل پرداخته شده است.

افول آزادی، نقد مبانی فلسفی لیبرالیسم؛ آزادی و حقوق اجتماعی در دولت اسلامی؛ مفهوم آزادی در نگاه امام؛ مفهوم آزادی در تفکر سیاسی امام خمینی (ره) از عناوین مطرح شده در جلد پنجم این مجموعه می‌باشد.

*«الدیمقراطیة الاسلامیة»

از مهم‌ترین مسائلی که در مقابل مشروعیت سیاسی اسلام به مقابله پرداخته و متوجه آن شده است، جایگاه گروه‌های مختلف امت در حکومت اسلامی است و مقدار تأثیر مردم در سرنوشت خودشان است.

دموکراسی اسلامی از جمله مباحثی است که در اندیشه امام خمینی(ره) مورد بررسی قرار گرفته و نظرات و مقالات متعددی پیرامون آن نوشته شده است.

 بعضی از مقالات و نوشتارهای موجود در ششمین جلد مورد بحث قرار گرفته که عبارتند از؛ دموکراسی و آزادی از منظر امام خمینی؛ مشروعیت دینی و مقبولیت عمومی؛ جایگاه دموکراسی در نظام ولایت فقیه، دموکراسی و دولت اسلامی علاقه یا تبانی.

*«حاکمیة الفقة بین السلطة و الولایة».

ولایت فقیه؛ ولایت فقاهت و عدالت بر جامعه اسلامی است و دایره ولایت فقیه بر اساس اختیاراتی است که شارع مقدس برای او تعیین نموده است.

در مجلد هفتم، تفاوت حاکمیت فقه بین سلطنت و ولایت و تبیین جایگاه ولایت فقیه و نقش آن در حکومت پرداخته است.

بعضی از عناوین این مجلد عبارتند از: بررسی نظریه ولایت مطلقه فقیه؛ نگاهی تاریخی به نظریه ولایت فقیه؛ ولایت فقیه و فلسفه سیاسی اسلام.

خاطر نشان می شود علاقه‌مندان می توانند با تلفن 009611826233 تماس بگیرند و یا با فاکس 009611820378 مکاتبه نمایند.

نشانی اینترنتی www.hadaraweb.com نیز در دسترس علاقه‌مندان می‌باشد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha